סל הקניות ריק

מגזין

04 מרס

הוצאה לאור עצמית - עצמאית או הוצאה לאור מסחרית

כתב 

איך לבחור הוצאה לאור?

האם לבחור הוצאה לאור גדולה, הוצאה לאור בינונית, או להוציא לאור ספר לבד?

השאלה הזאת מעסיקה אנשים כותבים, בעיקר כאלה שיש להם כתבי יד בשלבים מתקדמים. בשנים האחרונות ההתלבטות הזאת נעשית קשה יותר, גם משום שמחירי הפקת ספר יורדים וגם משום שהשוק כל כך רווי בספרים חדשים – עד שהוצאת ספר בהוצאה לאור גדולה אינה מבטיחה לו חשיפה, מכירה ותצוגה לאורך זמן בחנות הספרים.

על מנת להקל על הבחירה במסלול הוצאה לאור, חשבתי שראוי לחשוף את תהליך ההפקה, השיווק והמכירה של ספר, כפי שהוא נעשה במסלולים שונים של הוצאה לאור.

בתהליך ההוצאה לאור של ספר ישנם מספר שלבים:

כתיבה
ראשית, צריך לכתוב את הספר. ישנם מחברים שכותבים לבד, וישנם מחברים שמשתתפים בסדנאות כתיבה או נעזרים בליווי של סופר בזמן כתיבת ספר.
בשלב זה מוקדם עדיין לבחור הוצאה לאור.

עריכה
עריכה הינה מעורבות בתוך הטקסט הכתוב. מטרת העריכה היא לשפר את הטקסט, להוציא את המיטב שבו, לפרק מעצורים בשטף הזרימה של הטקסט ולהיפטר משגיאות ספרותיות. ישנם טקסטים שזקוקים לעריכה כבדה, ישנם כאלה שזקוקים לליטוש קל, וישנם טקסטים שלא זקוקים לעריכה. בחירה של עורך חיצוני (ספרותי או לשוני) היא חשובה ורגישה מאוד, משום שמעורבות של אדם אחר בעבודת המחבר היא מעשה אינטימי, שתובע רגישות והסכמה.

הגהה
הגהה הינה עניין טכני. הגהה כוללת תיקון שגיאות כתיב, שיפור הניקוד והפיסוק, והאחדת כתיב (שלא יודפס פעם אחת "אימא", ופעם אחרת "אמא"). על מנת שטקסט יהיה נקי משגיאות יש להעביר אותו שלוש הגהות. שתי ההגהות הראשונות נעשות על דפי הטקסט הרגילים וההגהה האחרונה נעשית אחרי הסדר (העימוד). עדיף שכל הגהה תיעשה על ידי מגיה אחר, שעיניו לא התרגלו לטקסט ולא התעייפו.

סדר ועיצוב
אחרי הכתיבה, העריכה וההגהות הראשונות בא שלב הסדר (עימוד) ועיצוב הספר. סדר הוא מקצוע בפני עצמו, ועדיף שגרפיקאים - מעצבי הכריכה והתמונות - לא יהיו מעורבים בו. קביעת סוג האות, גודל האות, הריווח בין השורות, והיחס בין משתנים אלה ובין גודל הדף וגודל השוליים, תובעים מיומנות בכתב ושיקולים אסתטיים שאין בדרך כלל לגרפיקאים (אלה מתמחים בעיקר בעיצוב ושילוב של תמונה וטקסט). איכות הסדר קובעת אם הקריאה תהיה נעימה או תופרע כתוצאה מעימוד לא מוצלח. גם עיצוב הכריכה תובע הבנה מקצועית, הן מבחינת המראה שלה, והן מבחינת התאמתה למגבלות הדפוס, כך שהתוצאה המודפסת תהיה טובה לפחות כמו התמונה שנראית על מסך המחשב. בסוף תהליך הסדר והעיצוב מתקבלים קבצי מחשב המוכנים לדפוס. בשלב זה, לפני הסגירה הסופית של הקבצים לדפוס, כדאי להגיה שוב את הספר.

דפוס
בחירת בית דפוס קובעת את האיכות הטכנית של ספר – טיב הדפסה, נייר, סוג כריכה ואיכותה, ורמת הגימור. להדפסה בכמויות קטנות מקובל להשתמש בדפוס דיגיטאלי, שרמת הגימור בו היא לא מספיק טובה. לכמויות של 500 עותקים ויותר מקובל להשתמש בדפוס בטכנולוגיית אופסט, שמתאימה יותר לספרים. אין בארץ הרבה בתי דפוס (כולל דפוס אופסט) שמתמחים בספרים, וחשוב למצוא בית דפוס שמתמחה בספרים, כדי שהספר יודפס וייכרך כמו שצריך.

יחסי ציבור ופרסום
כשספר מוכן (או ערב הוצאתו לאור) כדאי לדאוג לכך שהציבור יידע על קיומו ויצפה לו. יש מספר פעולות שניתן לעשות: ערב השקה, שבמהלכו נחשף הספר ונמכר לאורחים, הודעות וראיונות לתקשורת, אירוח בפורומים ספרותיים ועוד. ישנם משרדי יחסי ציבור שמתמחים בספרים, ואפשר לעשות זאת גם לבד. בדרך כלל, פרסום בכסף אינו כדאי בשל המחיר הגבוה והתוצאות המוגבלות. רמת החשיפה של ספר אינה משפיעה כמעט על המכירה שלו (לדוגמה, כאשר מתפרסמת כתבת מגאזין על ספר, רוב האנשים מסתפקים בקריאת הכתבה ולא טורחים לרכוש אותו).

שיווק, הפצה ומכירה
ניתן לשווק ספרים לחנויות של רשתות (סטימצקי, צומת ספרים), לחנויות פרטיות (יש כשלושים כאלו בארץ), לספריות ולחנויות אינטרנט. ישנה גם אפשרות להקים אתר אינטרנט למכירת ספר או להשתמש באתרים קיימים.

רשתות הספרים, הספריות הציבוריות ורוב החנויות המקוונות, לא מוכנות לעבוד באופן ישיר מול מחבר ספר, ואם הוא הוציא את ספרו בעצמו, הן מבקשות שיפנה למפיץ ספרים. החנויות והמפיצים גובים בין 60% ל-68% ממחירו של הספר לצרכן. החנויות המקוונות המוכנות לעבוד עם מחברים עצמאיים דורשות מהם אחוזים גבוהים כמו חנויות רגילות.

חנויות ספרים פרטיות וחלק מהספריות הציבוריות מוכנות לעבוד באופן ישיר מול מחברים. במקרה כזה, מקובל לתת להם בין 30% ל-35% ממחיר הספר לצרכן.

חיי המדף של רוב הספרים בחנויות הם קצרים מאוד – בין שעה לשלושה חודשים. ישנם ספרים שהחנויות מחזירות למחסן או למפיץ כבר ביום הגעתם לחנות. השאר נמצאים בחנות בין שבועיים לשלושה חודשים, ביחס לקצב המכירה שלהם. משום שיוצאים כ-20 ספרים מדי יום, אין בחנויות מספיק מקום על המדפים לכולם וקצב התחלופה גבוה מכדי לאפשר חשיפה סבירה של ספר לציבור. ההתעקשות של מחברים מסוימים להיות בחנות היא דבקות באשליה אופטית קצרת טווח.

בסופו של דבר, החשיפה באינטרנט היא היחידה המתאפשרת לאורך זמן. עדיף להקים אתר פרטי או למצוא במות אינטרנט מתאימות לחשיפה, המפנות את מי שמתעניין בספר לרכישה אצל המחבר ובלי דמי תיווך.

גם מחברים מפורסמים, המוציאים לאור את ספריהם בהוצאות לאור גדולות, וגם מחברים עצמאיים צריכים להתגייס כדי למכור את ספריהם. מחברים שיפגשו עם קוראים, ירצו ויקדמו את ספריהם בהתמדה ובעקשנות, יצליחו לפרוץ לתודעה הציבורית ולמכור ספרים. מחברים שאינם מתגייסים לקידום ספריהם לא יצליחו, בין אם ספרם נושא לוגו של הוצאה לאור גדולה ובין אם הוציאו את ספרם בעצמם.

הסכמים בין מחבר והוצאות לאור - עלויות, חלוקת רווחים וזכויות

• הוצאות לאור גדולות לוקחות בדרך כלל את הוצאות ההפקה של ספר על עצמן, והמחבר אינו נדרש לכל הוצאה כספית הכרוכה בספר. מנגד, המחבר נדרש לתת להוצאה לאור את הזכויות על ספרו (או לפחות חלק מהן). כך, המחבר מאבד שליטה על הספר, אין לו יכולת לקבוע איך ייערך, יופק ויודפס, ואם יודפסו מהדורות נוספות.

באופן תיאורטי, שכר הסופרים המקובל עומד על 8%-12% ממחיר הספר. בפועל, פעמים רבות שכר הסופרים נשחק כתוצאה ממבצעים ומסיבות אחרות.

• הוצאות לאור בינוניות תובעות בדרך כלל מהמחבר השתתפות בעלויות ההפקה של ספר (החל מ-8,000 ש"ח ומעלה, תלוי במפרט הספר), ובתמורה תובעות את הזכויות ואת הכנסות המהדורה הראשונה או חלק ממנה. בפועל, המחבר משלם כסף, מוותר על הכנסות וגם מאבד את השליטה על הזכויות בספרו. לרוב, אין למחבר יכולת לקבוע אם ספרו יודפס שוב. כאשר מחבר רוצה למכור את ספריו בעצמו, בערבי קריאה ובפעולות אחרות, הוא נתבע לרכוש אותם מההוצאה.

• בהוצאה עצמית כל הזכויות שייכות למחבר, יש לו יכולת לבחור את רמת ההפקה של הספר. המחבר מסתכן בכל העלויות ונהנה לבדו מהרווחים. הוצאה עצמית זולה וחובבנית יכולה לעמוד על 8,000 ש"ח, והוצאה עצמית מוקפדת של ספר קריאה יכולה להגיע לכמה עשרות אלפי ש"ח. מניסיוני למדתי שעדיף להוציא לאור באיכות גבוהה, אחרת לא יימצאו קונים לספר. מכירה של מהדורה עשויה לכסות את ההוצאה הראשונית או לפחות את חלקה.

ישנם מחברים המעדיפים לחסוך בעלויות ולהוציא לאור ספר בהפקה חובבנית. ישנם אחרים המעדיפים הפקה מקצועית ואיכותית, אך חסר להם הידע הדרוש לבחור עורכים, מגיהים, מפיקים ובתי דפוס מתאימים. חלקם משלמים הרבה ובחפץ לב, ולבסוף מקבלים גם הם ספר בהפקה עלובה שלא ניתן להפיץ ולמכור אותו.

סיכום
היתרון במסלול של הוצאה לאור גדולה הוא שעלות הפקת ספר לא נופלת על המחבר. 

היתרונות בהוצאה עצמית הם שהמחבר שומר על זכויותיו, על רמת העריכה וההפקה, והוא זה שמרוויח מספריו.

 

לפרטים ולתיאום ייעוץ נוסף:

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 טל. 04-6390938

איתי בחור